Tuotekehitys ![](images/viiva_513x18.gif)
![](next.gif)
![Tuotekehitystä?](images/imagebank/lcms/931/tuotekehitys.png) Poronlihan kuten muidenkin elintarvikkeiden jatkuva tuotekehitys on alan toiminnan ja kannattavuuden kannalta elinehto. Aina pitää olla menossa suunnittelu olemassa olevien tuotteiden parantamiseksi tai suunnittelu uusien tuotteiden saamiseksi markkinoille. Tuotteella on tietty elinkaari, jota voidaan jatkaa mm. mausteiden tai jonkin raaka-aineen muuttamisella. Pakkauksen muutto voi jatkaa tuotteen kysyntää ja houkutella uusien asiakkaiden mielenkiinnon tuotetta kohtaan.
Yrityksen tulee varata budjetissa riittävä summa tuotekehityksen ylläpitoon, jotta yritys pysyy kovassa kilpailussa mukana.
1. Olemassa olevat tuotteet
- Muutokset valmistusaineissa
- Muutokset valmistusmenetelmissä
- Hintatekijät, kilpailu
- Näennäisuudistukset elinkaaren pidentämiseksi
2. Uudet tuotteet
- Yrityksen kilpailukyvyn säilymiseksi
Ideointi
Ideoita on oltava paljon. USA: Kodinkonealalla 1/64 osa ideoista toteutuu, kemian alalla 1/500.
Tuotekehityksen vaiheet
Ideoiden keräysmenetelmä |
Tutustu |
Ideoiden arviointi ja valinta |
Tutustu |
Tuotantokustannusten rajoittamistapoja |
Tutustu |
Tuotteen suunnittelu |
Tutustu |
Hintalaskelmat |
Tutustu |
Aistinvaraisen arvioinnin järjestäminen |
Tutustu |
Säilyvyyskokeet |
Tutustu |
Siirtyminen tuotantomittakaavaan |
Tutustu |
Kuluttajatestit |
Tutustu |
Tutkimustietoa:
MITÄ RUUAKSI HUOMENNA?
Mirhami-hanke tuottaa tulevaisuudesta tietoa, jonka avulla yritykset voivat tehdä strategisia valintoja = > Tutustu.
PORONLIHAN KÄYTTÖ RAVINTOLOISSA
Kysely Savon Keittiömestarit ry:n jäsenille = > Tutustu.
Lähteet ja linkit:
Pekkala, Hannu. 2006. Porotietokansio.
Keränen, Virpi. 2006. Poronlihan käyttö ravintoloissa. Kysely Savon Keittiömestarit ry:n jäsenille. Kainuun porotalouden kehittämishanke.
![](next.gif) ![Tulosta tämä sivu](images/common/print.gif) |