Materiaalit:
ETUSIVUAjankohtaista liha-alallaTeurastusPaloitteluJalostusArtikkelit ja kirjallisuusANNA PALAUTETTA!
Kuluttajatestit

   
Kuluttajatesti voidaan järjestää esim. ostoskeskuksen yhteydessä olevassa erillisessä huoneessa.
  • Valvotut olosuhteet.

 Mieltymystestit

  • Paras makuvaihtoehto
  • Moitteiden kirjaus

 

Koemarkkinointi

  • Tarkoitus: vähentää epäonnistumisen riskiä
  • USA:ssa 80 % uutuustuotteista häviää ennen kuin lanseerauksen kustannukset on saatu takaisin.
 
Koetilanne vastaa normaalimyyntiä, mutta alue tai alueet rajattuja.
Koealueen oltava koko maata tyypillisesti edustava mm. seuraavien asioiden suhteen:
  • Tulotaso
  • Ammatti- ja elinkeinorakenne
  • Ikärakenne
  • Lapsiperheet
  • Kaupunki/maaseutu
 
Edellytykset:
  • Koemarkkinointi tulee halvemmaksi kuin epäonnistunut lanseeraus
  • Tuotteen ostoväli melko lyhyt, ei kausituote
  • Laaja asiakaspiiri
  • Tuote ei ole nopeasti jäljiteltävä (kilpailijat)
  • Riittävän pitkä koeaika à 6 kk, ryhmän ehdittävä tasaantua
 
Kilpailijoiden suorittama häirintä:
  • Voimakkaat muiden tuotteiden mainoskampanjat koealueella
  • Tuodaan oma versio mukaan
  • Ostetaan tutkittavat tuotteet pois

 

Lähde ja linkit:

Pekkala, Hannu. 2006. Porotietokansio.

 


   Tulosta tämä sivu