Materiaalit: ETUSIVUTapahtumakalenteriJuomien valmistusKeruutuotteiden jalostaminenMakeisten valmistusMarjojen jalostaminenSienten jalostaminenSuklaatuotteiden valmistusANNA PALAUTETTA! | Esimerkki tuotekehitysprosessista marjanjalostusyrityksessä ETUSIVU l Tuotekehitysprosessin vaiheet l Esimerkki tuotekehitysprosessista
Idean etsintäMarjajalosteita valmistava yritys haluaa laajentaa tehtaanmyymälänsä tuotevalikoimaa. Myymälän asiakkaina ovat pääosin matkailijat.
Asiakkaiden esittämien kyselyjen ja kulutustrendien perusteella yritys haluaisi ryhtyä valmistamaan kuohuvia juomia aidoista luonnonmarjamehuista mahdollisimman vähin lisäainein.
Idean markkinointiIdeaa arvioitaessa todetaan, että yrityksen henkilöstöllä ei ole riittävää ammattitaitoa kuohuvien juomien valmistukseen, samoin yritykseltä puuttuu työvälineitä kuohujuomien valmistuksessa ja pullotuksessa. Uuden tuotteen myyntimäärät eivät ole kovin suuria, jos myynti tapahtuu vain omassa myymälässä. Uuden tuotteen valmistus onnistuu nykyisissä toimitiloissa, lisätyövoimaa ei tarvita.
Idean täsmäytysLaaditaan uuden tuotteen osalta kustannusarvio ja aikataulu, milloin tuote olisi markkinoilla. Riittävän ammattitaidon saamiseksi yritykseen joudutaan kouluttamaan yksi työntekijä tai vaihtoehtoisesti suorittaa tuotteen valmistus alihankintatyönä. Laaditaan rahoitussuunnitelma.
Kustannusarvio
Hankkeen kustannusarvion perusteella todetaan, että kuohuvia juomia on valmistettava noin 25000 kpl, jotta projektin kulut saadaan katettua. Tuotteen valmistus päätetään kuitenkin suorittaa omassa yrityksessä (ei ostopalvelua). Päätetään valmistaa useammanlajisia kuohuvia juomia. Samoin myyntikanavia lisätään.
Aikataulutammi-joulukuu - helmikuu maaliskuu huhti-kesäkuu
_________________/______________________________/____________/___________
työntekijän koulutus 1 v. reseptit ym. suunnittelu 4 kk koe-erän teko säilyvyystesti
kesäkuu syyskuu marraskuu
_________________/______________________________/____________/___________
koemyynti alkaa laitteiden hankinta valmistus alkaa
Päätetään, että yritys itse valmistaa tuotteen, eikä alihankkijoita käytetä.
Tuotteen aistinvaraisessa arvioinnissa käytetään usean henkilön ryhmää.
RahoitussuunnitelmaUuden tuotteen valmistus rahoitetaan kokonaan yrityksen tulorahoituksella. Osa hankerahoituksesta hoituu normaalin yritystoiminnan rahoituksena (esim. marja- ym. raaka-aineet). Hankkeen muu rahoitus ajoitetaan yrityksen sesonkiajoille, kesään ja jouluun. Koulutus ajoitetaan tarjolla olevien kurssien mukaisesti.
Tuotteen kehitystyöMarjajalosteen kehitystyö etenee idean tasolta konkreettisemmaksi, kun lähdetään kehittämään tuotereseptiä.
Tuotteen kehittämisessä on huomioitava minkälaiselle asiakaskohderyhmälle tuote valmistetaan (lapset, diabeetikot jne.)
Reseptin suunnittelussa on huomioitava elintarvikelainsäädännön määräykset kuten raaka-aineet, pitoisuudet, lisäaineet (muista myös EU-direktiivien mahdolliset määräykset). Samoin huomioidaan tuotteen valmistushintaan vaikuttavina tekijöinä raaka-aineen saatavuus, hinta, tuotteeseen käytettävä määrä jne.
Reseptiä laadittaessa pohditaan myös miten pitkä säilyvyysaika tuotteelta vaaditaan ja miten se turvataan (mm. säilöntäaineiden käyttö). Raaka-aineen ominaisuudet on myös huomioitava (makeus, happamuus, ravintosisältö, terveysvaikutteiset aineet jne). Raaka-aineesta analysoidaan ainakin sokeripitoisuus ja happopitoisuus.
Samaan aikaan tuotereseptin kehittelyn yhteydessä mietitään, minkälaiseen pakkaukseen tuote pakataan, pakkauksen koko, materiaali, ulkonäkö yms.
Reseptin valinta perustuu hyvin pitkälle aistinvaraiseen arviointiin. Arvioidaan tuotteen väri, ulkonäkö, maku, tuoksu, poreilu. Arvioinnin jälkeen suoritetaan tarvittavat muutokset reseptiin ja sen jälkeen tehdään koe-erä ja suoritetaan säilyvyyskokeet.
Koeannosten hiilihapotukseen tulisi olla käytettävissä pieni hapotuslaite. Muussa tapauksessa valitaan ensin paras mehujuoman koeannos ja hiilihapon lisäys tehdään arvionvaraisesti vasta varsinaisen koe-erän valmistuksen yhteydessä.
Koe-erän valmistusKun useiden miniannosten jälkeen valitaan parhaimmat vaihtoehdot, suoritetaan laajempi aistinvarainen arviointi. Arvioinnin suorittaa useamman henkilön ryhmä tai sitten voidaan käyttää aistinvaraisen arviointikoulutuksen saanutta henkilöryhmää. Sen jälkeen tehdään tarvittavat muutokset reseptiin.
Koe-erän valmistus olisi hyvä suorittaa ennen kuin investointeja laitteisiin tehdään. Mikäli työntekijän koulutus tapahtuu boppilaitoksessa, koe-erän valmistus hoitunee oppilaitoksen tiloissa ja välineillä.
Tuotteen lanseeraus markkinoilleKoe-erän valmistumisen jälkeen tehdään koemarkkinointi. Varsinaista markkinointikampanjaa ei tarvita, koska tuote myydään oman tehtaanmyymälän kautta suoramyyntinä. Koe-erästä saadun palautteen mukaan päätetään tuotannon aloittamisesta ja investointien suorittamisesta. Jälkiarviointi/ParannuksetTuotteen markkinoille tulon jälkeen on aktiivisesti seurattava asiakkaiden antamaa palautetta tuotteesta. Samoin on seurattava tuotteen kannattavuutta ja tuotanto- sekä myyntikokemuksia. Saadun palautteen perusteella arvioidaan onko tuote sellaisenaan valmistukseen sopiva tai onko tarvetta parantaa tuotetta parhaan mahdollisen tuloksen aikaansaamiseksi vai onko paras luopua koko tuotteesta.
Lähteet ja linkit:Nurmela, Terttu. 2009. Marjajalosteen tuotekehitys - verkkoaineisto.
|