Materiaalit: ETUSIVUTapahtumakalenteriJuomien valmistusKeruutuotteiden jalostaminenMakeisten valmistusMarjojen jalostaminenSienten jalostaminenSuklaatuotteiden valmistusANNA PALAUTETTA! | Tuotekehitysprosessin vaiheet ETUSIVU l Tuotekehitysprosessin vaiheet l Esimerkki tuotekehitysprosessista
Mistä ideoita ?
Ideoiden karsinta ja valintaIdean valinnassa on huomioitava yrityksen tekniset valmiudet, raaka-aineiden saanti, ammattitaito, markkinat, rahoitusmahdollisuudet, milloin tuotteen tulee olla markkinoilla, sopivuus yrityksen tuotepolitiikkaan, voitto-odotukset, jne. Ideoiden karsinta tehdään oman yrityksen sisäisesti tai käyttäen ulkopuolisia ostopalveluja tai yhteistyötahoja (kuten. oppilaitokset, rahoittajat tms.).
Idean täsmentäminenTuoteideasta tehdään riittävän tarkka suunnitelma, jonka pohjalta yrittäjä voi tehdä päätöksen, soveltuuko idea yrityksen tuotantoon ja myyntiin. Täsmennetään tavoitteet aikataulun, resurssien, tekniikan, markkinoiden jne. kannalta.
Idean kehitystyöLaaditaan uuden tuotteen kustannuslaskelmat. Päätetään koeannosten valmistamisesta. Uuden marjajalosteen reseptin suunnittelu ja koe-annosten tekeminen alkaa. Samanaikaisesti selvitellään edelleen valmistusprosessia, markkinointia, hinnoittelua, osaamista, henkilöresursseja, rahoitusvaikutuksia.
Koe-erän valmistusKoe-erän valmistusvaiheessa on oltava mukana koko yrityksen osatoiminnot, osto, valmistus, myynti ja mahdollisesti myös asiakas. Kannattavuuslaskelmat tarkistuvat, investointi- ja markkinointisuunnitelmat vahvistetaan.
Valmiin tuotteen lanseeraus markkinoillePäätetään tuoda koe-erä markkinoille. On realistisesti tarkasteltava tuotteen tuotto-odotuksia tai markkinatilannetta. Jos tuotteesta tulee liian kallis tai muuten kannattamaton, on myös osattava tehdä tuotteesta luopumispäätös kuitenkin muistaen, että lopullisen menestyksen päättää kuluttaja.
Jälkiarviointi/parannuksetTuotteen markkinoille menon jälkeen on syytä tehdä jälkiarviointia noin puolenvuoden ja vuoden kuluttua. Selvitetään tuotteesta saadut tuotanto- ja myyntikokemukset sekä asiakaspalautteet. Tarkistetaan suunnitelmat, mikäli saatu palaute antaa aihetta. Päätetään tuotannon jatkamisesta.
Lähteet ja linkit:Nurmela, Terttu. 2009. Marjajalosteen tuotekehitys - verkkoaineisto.
|