Materiaalit:
ETUSIVUTapahtumakalenteriJuomien valmistusKeruutuotteiden jalostaminenMakeisten valmistusMarjojen jalostaminenSienten jalostaminenSuklaatuotteiden valmistusANNA PALAUTETTA!
Tuotekehitykseen liittyviä uutisaiheita

   

TULEVAISUUDEN RUOKA ON TÄYNNÄ VASTAKOHTIA
Tulevaisuuden syömistä kuvaavat runsaus, niukkuus, ekologisuus ja teknologia. Todennäköisesti kaikki elementit ovat läsnä ruokailussamme vuonna 2030. Näin arvioivat tulevaisuudentutkijat MIRHAMI 2030 -hankkeen loppuraportissa. Tulevaisuusskenaarioiden taustalla ovat ilmastonmuutos, väestönkasvu ja globalisaatio.Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.

Mitä ruoaksi huomenna? - Suomalaisten ruoankulutusrakenteen tulevaisuus ja sitä ohjaavat muutostekijät. Syödään leväpullia pimeässä. Tähtikartastoja suomalaisten ruoan kulutukseen vuonna 2030. Tutkimus- ja kehittämishankkeen (MIRHAMI 2030) loppuraportti = > Tutustu

SITRAN RUOKAMUUTOS 2030 JA MIRHAMI TÄYDENTÄVÄT TOISIAAN
Juuri valmistunut Sitran Ruokamuutos 2030 -raportti näyttää viime viikolla esitellyn Mirhami-hankkeen tavoin neljä mahdollista elintarvikealan lähivuosikymmenten skenaariota. Yhteistä hankkeille on myös se, että ne haastavat ihmiset miettimään omia valintojaan ja tutkijat tuottamaan kokonaisvaltaisempaa tietoa.Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.

 


 

Foodle kertoo elintarviketutkimuksen löydöistä yrityksille ja medialle
Uusi elintarvikealan tutkimustietopalvelu Foodle kokoaa ensimmäistä kertaa suomalaisen elintarviketutkimuksen tulokset tiiviisti ja kansantajuisesti yhteen verkko-osoitteeseen. Tiistaina Elintarvikepäivässä julkistettu verkkopalvelu on yhteistyökanavaa ruokaketjun tutkijoiden, yritysten ja median välille. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta

 

Tiedonjanoiset kuluttajat turvautuvat toisiinsa brändien sijaan
Jopa 92 prosenttia ihmisistä uskoo kuluttajina itse löytämäänsä tietoon enemmän kuin brändien tarjoamiin viesteihin. He arvostavat avoimuutta ja vastuullisuutta, mutta kokevat luottamuspulaa nykyistä valikoimaa ja yrityksiä kohtaan, kertoi toimitusjohtaja Jaana Haapala markkinointiyritys Folk Finlandista Elintarvikepäivän avauksessa tiistaina Helsingissä. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
Keittiömestari Sukula: Huominen maistuu hapokkaalle ja karvaalle
Perusmaut hapokas ja karvas yleistyvät ruuissa suomalaisten makutottumusten muuttuessa vähemmän makeiksi ja suolaisiksi, ennustaa keittiömestari Jyrki Sukula. Maut puhdistuvat raaka-aineista lähtien.Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
Barometri: Puhdas ruoka on suomalasille tärkeä osa hyvää elämää
Puhdas ja turvallinen ruoka on suomalaisille neljänneksi tärkein hyvän elämän elementti ja sen toteutumiseen ollaan tyytyväisiä. Hyvän ruuan edelle menevät vain perusturvallisuus, toimeentulo ja lähimmäisenrakkauden saaminen. Tämä kävi ilmi Sitran Maamerkit-barometristä. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
Elintarvikeketjun neuvottelukunta vahvistaa ruualle vastuullista kilpailukykyä
Uusi kansallinen elintarvikeketjun neuvottelukunta alkaa valmistella kehittämisohjelmaa elintarvikeketjun kilpailukyvyn vahvistamiseksi Suomessa. Kaksivuotisen kauden lähtökohdiksi on valittu ruuan vastuullisuuskysymykset, kuten ympäristö, tuoteturvallisuus, ravitsemus, eläinten hyvinvointi ja paikallisuus, joihin kuluttajien ostokäyttäytyminen yhä enemmän pohjautuu. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
Elintarvikeketjun innovaatiot liittyvät tuotteen konseptiin ja elinkaareen
Ruokaketjun tulevaisuuden innovaatiot liittynevät pakkauksiin, painettuun älykkyyteen, bio- ja elintarviketeknologiaan sekä logistiikkaan. Näin pääteltiin Laatuketjun viime perjantaina järjestämässä Elintarvikeketjun visio- ja uutispäivässä Helsingissä. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.

 

Sarasvuo: Ihmiset haluavat syödä ruokaa, joka on totta
Kasvava joukko ihmisiä jauhaa itse jyvät aamupuuroonsa. He haluavat syödä ruokaa, joka on totta, väittää Jari Sarasvuo, konsulttiyritys Trainers? Housen toimitusjohtaja. Hän ennakoi ruokakapinaa: ihmisen suhde ruokaan on muuttumassa. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.

ERIKOISTUMINEN ON ELINTARVIKEYRITYSTEN KASVUN EDELLYTYS
Sapuska-ohjelma antaa suomalaisille elintarvikealan pk-yrityksille eväitä kilpailukyvyn parantamiseen. Kasvua haetaan viennistä, ja oman niche-markkinan tunnistaminen on ainoa tapa menestyä kansainvälisillä markkinoilla. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.  

HYVINVOINTI NOUSEMASSA ELINTARVIKEALAN YDINBISNEKSEKSI
Hyvinvointi on muotoutumassa elintarvikealalla tuoteominaisuudesta myös suoraksi toiminnaksi, palveluksi. Ravitsemuksen, kuntoilun ja henkisen hyvinvoinnin yhdistelmää on alettu tarjota ruokamarkkinoinnissa. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.

RAVITSEMUKSEN JA TEKNOLOGIAN SULAUTTAMISEEN SUUNTAVIIVOJA
VTT ja Kuopion yliopisto innostavat elintarvike- ja ravitsemusalaa innovoimaan yhdessä uusia tuotteita ja palveluita. Nutritech-ohjelma laati syömisen ja ravitsemuksen strategian, joka haastaa elintarvike- ja ravitsemusalan toimijat yhteistyöhön uusien toimialojen kanssa.Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.

TEKESIN SAPUSKA-OHJELMA PYRKII SAAMAAN HIENOT TUOTTEET KAUPAKSI
Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.

UUTUUDENPELKO RAJOITTAA RUOKAVALINTOJA

Uutuudenpelko on tärkeä ruokavalintojen ohjaaja, ja sillä on laadullista merkitystä ruokavaliollemme. Tutuista ruuista pidetään enemmän kuin tuntemattomista, ja tutut elementit ruuan nimessä tai ulkonäössä edesauttavat mieltymystä. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.

HIDAS RUOKA KOTIUTUU SAVOON
Suomen kolmas virallinen Slow Food – pöytäkunta ottaa aterimet käsiinsä Savossa. Slow Food Savo aloittaa tammikuussa taistelun puhtaasti, turvallisesti, kiireettömästi tuotetun sekä sosiaalisesti ravitsevan ruuan puolesta. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.

MYÖS TULEVAISUUDESSA SYÖDÄÄN RUOKAA EI PILLEREITÄ
Myös tulevaisuudessa syödään ruokaa, ei pillereitä. Nautinto on niin iso asia, että emme jatkossakaan yritä korvata ravinnontarvetta ruuan korvikkeilla. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.

DELI-MARKKINA USKOO ARJEN LUKSUKSEN LISÄÄNTYMISEEN
Talouskriisi ei vie luksusta ihmisten elämästä. Siitä tulee hieman harvinaisempaa, mutta ihmiset kokevat tarvitsevansa pientä luksusta arjen kolhiessa. Enää ei tehdä elämän isoja hankintoja, vaan satsataan pienempiin ostoksiin kuten ruokaan. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.

KULUTTAJATIETO ON RUUAN KEHITTÄJÄN AVAIN
Ruuassa korkea hinta ei välttämättä luo mielikuvaa laadusta toisin kuin kestokulutushyödykkeissä. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta. 


Lähteet ja linkit:

Syödään leväpullia pimeässä. Tähtikartastoja suomalaisten ruoan kulutukseen vuonna 2030. Kirveennummi, Anna & Saarimaa, Riikka & Mäkelä, Johanna. Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen julkaisuja. 2008.

www.ruokatieto.fi

 


   Tulosta tämä sivu