Materiaalit: ETUSIVUTapahtumakalenteriJuomien valmistusKeruutuotteiden jalostaminenMakeisten valmistusMarjojen jalostaminenSienten jalostaminenSuklaatuotteiden valmistusANNA PALAUTETTA! | Kirjallisuus ja artikkeligalleria Uutisaiheet:Vesi päihitti luomun Suomen tekojen tekona
Valtakunnallisen Tehtävä Suomelle -ideariihen voitti ehdotus Suomi nousuun vesiosaamisen avulla. Idea vei kirkkaasti ykkössijan 59,2 prosentilla yleisön äänistä. Toiseksi tuli ehdotus Tehdään Suomesta luomumaa, joka keräsi 27,4 prosenttia äänistä. Kolmanneksi jäi idea Martti Ahtisaari -keskuksesta 13,4 prosentilla. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
Luomuruuan tuotanto kasvaa ja erilaistuu
Luonnonmukaisesti tuotetun ruuan tuotantopinta-ala on jatkanut kasvuaan maailmalla. Vuoteen 2007 verrattuna kasvua on yhdeksän prosenttia eli noin kolme miljoonaa hehtaaria. Vuoden 2008 lopussa luomuvalvonnassa oli 35 miljoonaa hehtaaria maatalousmaata. Tämän lisäksi löytyy 400 000 hehtaaria luomuvesiviljelyä sekä 31 miljoonaa hehtaaria luomukeräilyalueita. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
Euro-lehti on EU:n uusi luomulogo
EU:n luomutuotteiden tunnuksesta järjestetyn suunnittelukilpailun on voittanut Saksassa opiskelevan Dusan Milenkovicin suunnittelema Euro-lehti-tunnus, joka sai 63 prosenttia äänistä. Noin 130 000 ihmistä valitsi kahden kuukauden verkkoäänestyksellä kolmesta parhaasta ehdotuksesta luomutuotteille uuden logon. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
Luomuruoka jatkaa kasvuaan taloustilanteesta huolimatta Euroopassa ja USA:ssa
Luomuruuan myynti ja tuotanto jatkavat kasvuaan Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Brittiläisen markkinatutkimusyhtiön Organic Monitorin arvion mukaan luomuruuan myynti ylsi 46 miljardiin dollariin vuonna 2008 ja on ylittänyt 50 miljardin dollarin rajan vuonna 2009. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
EU:n luomulogosta saa nyt äänestää
EU:n uudesta luomulogosta voi nyt äänestää. EU on avannut verkkoäänestyksen kolmen asiantuntijaraadin seuloman logoehdokkaan kesken. Äänestys on avoin kaikille ja jatkuu tammikuuhun 2010 saakka. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
Luomuruoka murroksessa EU:n luomumerkin muuttuessa pakolliseksi
Luonnonmukaisesta ruuantuotannosta kertovat elintarvikkeiden pakkausmerkit ovat murroksessa, kun EU:n oma luomumerkki on tulossa pakolliseksi pakkauksissa. Suomessa tunnetun kansallisen Aurinkomerkin tulevaisuus on auki, sillä sen kriteerit ovat käytännössä samat kuin EU-merkin. Eri sisältöisten luomumerkkien suosiossa punnitaan myös kuluttajan odotuksia ja valistuneisuutta.Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
Lähes puolet kuluttajista aikoo ostaa enemmän luomuruokaa
Kuluttajien kiinnostus ostaa luomuruokaa on tutkimuksen mukaan säilyttänyt viime vuonna saavutetun korkean tason: 44 prosenttia vastaajista ilmoitti lisäävänsä luomutuotteiden käyttöä. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
Luomumarkkina kasvaa aktiivisten käyttäjien lisääntyneistä ostoista
Aktiivisesti luomua ostavat kotitaloudet ovat nostaneet ostojensa yhteenlaskettua arvoa peräti 60 prosenttia vuoteen 2006 verrattuna. Sekä aktiivitalouksien määrä että luomuun käytetty rahasumma ovat kasvaneet, kertoo Nielsenin kuluttajapaneeli. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
RUOTSISSA LUOMUTILOILLA LAITTOMASTI MYÖS TAVANOMAISIA KOTIELÄIMIÄ SUOMALAISET TUNTEVAT LUOMUN MERKIT JA MERKITYKSET LUOMUN OSTOKIINNOSTUS KORKEAMMALLA KUIN KOSKAAN HUONO SAATAVUUS VÄHENTÄÄ LUOMUN KÄYTTÖÄ PÄIVÄKODEISSA LuomulehtiLuomulehti on ammattijulkaisu kaikille luomualan toimijoille = > Lue lisää. Lähteet ja linkit:www.ruokatieto.fi |