Materiaalit: ETUSIVUTapahtumakalenteriJuomien valmistusKeruutuotteiden jalostaminenMakeisten valmistusMarjojen jalostaminenSienten jalostaminenSuklaatuotteiden valmistusANNA PALAUTETTA! | Tuotekehitykseen liittyviä uutisaiheita TULEVAISUUDEN RUOKA ON TÄYNNÄ VASTAKOHTIA
Foodle kertoo elintarviketutkimuksen löydöistä yrityksille ja medialle
Uusi elintarvikealan tutkimustietopalvelu Foodle kokoaa ensimmäistä kertaa suomalaisen elintarviketutkimuksen tulokset tiiviisti ja kansantajuisesti yhteen verkko-osoitteeseen. Tiistaina Elintarvikepäivässä julkistettu verkkopalvelu on yhteistyökanavaa ruokaketjun tutkijoiden, yritysten ja median välille. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta
Tiedonjanoiset kuluttajat turvautuvat toisiinsa brändien sijaan
Jopa 92 prosenttia ihmisistä uskoo kuluttajina itse löytämäänsä tietoon enemmän kuin brändien tarjoamiin viesteihin. He arvostavat avoimuutta ja vastuullisuutta, mutta kokevat luottamuspulaa nykyistä valikoimaa ja yrityksiä kohtaan, kertoi toimitusjohtaja Jaana Haapala markkinointiyritys Folk Finlandista Elintarvikepäivän avauksessa tiistaina Helsingissä. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
Keittiömestari Sukula: Huominen maistuu hapokkaalle ja karvaalle
Perusmaut hapokas ja karvas yleistyvät ruuissa suomalaisten makutottumusten muuttuessa vähemmän makeiksi ja suolaisiksi, ennustaa keittiömestari Jyrki Sukula. Maut puhdistuvat raaka-aineista lähtien.Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
Barometri: Puhdas ruoka on suomalasille tärkeä osa hyvää elämää
Puhdas ja turvallinen ruoka on suomalaisille neljänneksi tärkein hyvän elämän elementti ja sen toteutumiseen ollaan tyytyväisiä. Hyvän ruuan edelle menevät vain perusturvallisuus, toimeentulo ja lähimmäisenrakkauden saaminen. Tämä kävi ilmi Sitran Maamerkit-barometristä. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
Elintarvikeketjun neuvottelukunta vahvistaa ruualle vastuullista kilpailukykyä
Uusi kansallinen elintarvikeketjun neuvottelukunta alkaa valmistella kehittämisohjelmaa elintarvikeketjun kilpailukyvyn vahvistamiseksi Suomessa. Kaksivuotisen kauden lähtökohdiksi on valittu ruuan vastuullisuuskysymykset, kuten ympäristö, tuoteturvallisuus, ravitsemus, eläinten hyvinvointi ja paikallisuus, joihin kuluttajien ostokäyttäytyminen yhä enemmän pohjautuu. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
Elintarvikeketjun innovaatiot liittyvät tuotteen konseptiin ja elinkaareen
Ruokaketjun tulevaisuuden innovaatiot liittynevät pakkauksiin, painettuun älykkyyteen, bio- ja elintarviketeknologiaan sekä logistiikkaan. Näin pääteltiin Laatuketjun viime perjantaina järjestämässä Elintarvikeketjun visio- ja uutispäivässä Helsingissä. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
Sarasvuo: Ihmiset haluavat syödä ruokaa, joka on totta
Kasvava joukko ihmisiä jauhaa itse jyvät aamupuuroonsa. He haluavat syödä ruokaa, joka on totta, väittää Jari Sarasvuo, konsulttiyritys Trainers? Housen toimitusjohtaja. Hän ennakoi ruokakapinaa: ihmisen suhde ruokaan on muuttumassa. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
ERIKOISTUMINEN ON ELINTARVIKEYRITYSTEN KASVUN EDELLYTYS HYVINVOINTI NOUSEMASSA ELINTARVIKEALAN YDINBISNEKSEKSI RAVITSEMUKSEN JA TEKNOLOGIAN SULAUTTAMISEEN SUUNTAVIIVOJA MYÖS TULEVAISUUDESSA SYÖDÄÄN RUOKAA EI PILLEREITÄ KULUTTAJATIETO ON RUUAN KEHITTÄJÄN AVAIN Lähteet ja linkit:Syödään leväpullia pimeässä. Tähtikartastoja suomalaisten ruoan kulutukseen vuonna 2030. Kirveennummi, Anna & Saarimaa, Riikka & Mäkelä, Johanna. Tulevaisuuden tutkimuskeskuksen julkaisuja. 2008.
|