Kuluttajatestit ![](images/viiva_513x18.gif)
![](next.gif)
Kuluttajatesti voidaan järjestää esim. ostoskeskuksen yhteydessä olevassa erillisessä huoneessa.
Mieltymystestit
- Paras makuvaihtoehto
- Moitteiden kirjaus
Koemarkkinointi
- Tarkoitus: vähentää epäonnistumisen riskiä
- USA:ssa 80 % uutuustuotteista häviää ennen kuin lanseerauksen kustannukset on saatu takaisin.
Koetilanne vastaa normaalimyyntiä, mutta alue tai alueet rajattuja.
Koealueen oltava koko maata tyypillisesti edustava mm. seuraavien asioiden suhteen:
- Tulotaso
- Ammatti- ja elinkeinorakenne
- Ikärakenne
- Lapsiperheet
- Kaupunki/maaseutu
Edellytykset:
- Koemarkkinointi tulee halvemmaksi kuin epäonnistunut lanseeraus
- Tuotteen ostoväli melko lyhyt, ei kausituote
- Laaja asiakaspiiri
- Tuote ei ole nopeasti jäljiteltävä (kilpailijat)
- Riittävän pitkä koeaika à 6 kk, ryhmän ehdittävä tasaantua
Kilpailijoiden suorittama häirintä:
- Voimakkaat muiden tuotteiden mainoskampanjat koealueella
- Tuodaan oma versio mukaan
- Ostetaan tutkittavat tuotteet pois
Lähde ja linkit:
Pekkala, Hannu. 2006. Porotietokansio.
![](next.gif) ![Tulosta tämä sivu](images/common/print.gif) |