Materiaalit:
ETUSIVUTapahtumakalenteriJuomien valmistusKeruutuotteiden jalostaminenMakeisten valmistusMarjojen jalostaminenSienten jalostaminenSuklaatuotteiden valmistusANNA PALAUTETTA!
Ajankohtaista elintarvikkeiden pakkaamisesta

   
Ruuan päiväysmerkintöjen ero ei vain selkene kuluttajille
"Parasta ennen" ja "viimeinen käyttöpäivä" -merkintöjen ero ei ole selvinnyt kuluttajille huolimatta siitä, että siitä viestittiin näkyvästi Tuoreet kasvot - pakkausmerkintäkampanjassa vuoden 2009 aikana. Huolestuttavasti jopa 66 prosenttia kuluttajista uskoo yhä, että elintarvikkeita voi syödä viimeisen käyttöpäivän jälkeen, osoittaa elintarviketurvallisuusvirasto Eviran seurantatutkimus. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
Maitotölkki on suomalaisten suosikkipakkaus
Perinteinen maitotölkki on suomalaisten mielestä edelleen käyttömukavuudeltaan paras elintarvikepakkaus. Se on paras avata, sulkea, litistää ja kierrättää. Suhtautuminen pakkauksiin on reilussa kymmenessä vuodessa muuttunut myönteisemmäksi, osoittaa tuore tutkimus. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
Efsa arvioi muovittomien elintarvikepakkausmateriaalien turvallisuutta
Elintarvikepakkauksissa käytettävien, muiden kuin muovipohjaisten materiaalien turvallisuuden arviointia aiotaan kehittää EU:ssa. Ruuan kanssa kosketuksissa olevien muovien riskinarviointi on laissa tarkasti säädeltyä, mutta muiden materiaalien arviointijärjestelmän luomiseksi on nyt asetettu tieteellinen työryhmä. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
Ruokapakkausten suunnittelijoille rakennetaan työkalua ympäristövastuullisuuden arviointiin
Kuluttaja voi pian muutakin kuin vain arvailla, millaisia ympäristövaikutuksia hänen ostamiensa elintarvikkeiden pakkauksilla on. Pakkausten elinkaaria selvitetään laajassa FutupackEKO2010-hankkeessa, jonka tuloksena syntyy pakkaussuunnittelijoille tarkoitettu työkalu eri materiaaliyhdistelmien vertailuun. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
 
Sydänmerkki-tuotteiden määrä vahvassa kasvussa
Sydänmerkki-tuotteiden määrä kasvaa koko ajan. Tällä hetkellä tuotteita on jo 519. Viimeisen vuoden aikana uusia Sydänmerkki-tuotteita on tullut markkinoille yli 160. Uusimpina tuoteryhminä merkin piiriin on otettu tuore liha ja kala. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
EU-komissio tutkii estävätkö alkuperämerkit vapaata kauppaa
EU-komissio tutkii seuraavan vuoden aikana, estävätkö elintarvikkeiden alkuperämerkit vapaata kauppaa EU:n alueella, kertoi Maaseudun Tulevaisuus Brysselistä perjantaina. Myös ympäristömerkkien mahdolliset haitat rajat ylittävälle kaupankäynnille selvitetään.Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.

Kuluttajat eivät aina erota ruuan alkuperämerkkejä

Elintarvikepakkauksissa on käytössä vapaaehtoisia alkuperämerkintöjä, kuten Hyvää Suomesta - Joutsenlippu ja Avainlippu. Heinäkuussa Farmari-messuilla tehdyn kyselyn mukaan jopa 39 prosenttia vastanneista arveli merkkien tarkoittavan samaa. Näin ei kuitenkaan ole. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.

 

Elintarvikeketjussa nanoteknologia tulossa ensin rehuihin ja pakkauksiin

Elintarvikepakkausten pinnoitteet sekä kotieläinrehut ovat ensimmäisiä nanoteknologian sovelluksia elintarvikeketjussa, suomalaisasiantuntijat arvioivat. Suomesta ruuan nanosovelluksia ei vielä löydy, mutta EU:sta tunnetaan jo nanotiedettä hyödyntävä kotieläinrehu ja ravintolisä. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.

Tatuointi parantaa hedelmien ja vihannesten jäljitettävyyttä

Tatuoijat suhtautuvat varauksella nimien nakuttamiseen iholle. Jatkossa hedelmät ja kasvikset voivat saada tuottajan nimen kuoreensa hiilidioksidilaser-tekniikalla. Tatuointi korvaa jäljitettävyyttä edistävät pienet tarrat tuotteen kyljessä. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.

Puhuva jogurttipurkki varoittaa pilaantumisesta sähköisesti
EU tavoittelee eturintamaa arjen "esineiden internetissä", jonka muodostavat ruokatavarat, kirjat, autot, sähkölaitteet ja muut yhteiseen verkkoon liitetyt esineet. Tulevina vuosina verkkoon aiotaan liittää esimerkiksi puhuva jogurttipurkki, joka kirjaa lämpötilan koko toimitusketjunsa ajalta ja varoittaa kuluttajaa parasta ennen päivän lähestymisestä. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.

AINESOSALUETTELO AVUKSI ELINTARVIKKEIDEN VALINTAAN
Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.

POIKKEUKSELLISET MUODOT TOIVAT VOITON HELPPO AVATA -KILPAILUSSA
Kolmiomainen Iisi, suurten avauspintojen Flopda ja vipuvarrella varustettu Easy-Use -pilleripurkki valittiin Helppo avata -keksintökilpailun parhaiksi pakkausehdotuksiksi. Hyvää otetta edistävä poikkeuksellinen muoto, kitkaa ylläpitävä materiaali ja hyvä uudelleensuljettavuus olivat niin ikään voittajien valtteja.Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.

SUOJATUISTA ELINTARVIKENIMISTÄ PAKOLLINEN MERKINTÄ PAKKAUKSEEN
EU:n maataloustuotteiden ja elintarvikkeiden nimisuojajärjestelmään kuuluvien elintarvikkeiden pakkauksista on toukokuun alusta lähtien löydyttävä merkintä rekisteröinnistä. Suomessa vaatimus koskee Lapin Puikulaa, Kainuun rönttöstä, karjalanpiirakkaa, kalakukkoa ja sahtia. Osassa tuotteista nimi tulee muuttumaan. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.


KULUTTAJAT KAIPAAVAT RUUALLE YHTENÄISTÄ VASTUULLISUUSMERKKIÄ
Kuluttajat kokevat, että heidän valinnanvaikeuttaan ruokakaupassa helpottaisi vastuullisuusmerkki, joka sisältäisi ympäristövaikutuksen lisäksi kaikki vastuullisuuden ulottuvuudet. Kauppa ja teollisuus eivät lämpene ajatukselle. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.

TERVEELLISIÄ VALINTOJA PAKKAUSMERKINTÖJEN OHJAAMANA
Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.

SYDÄNMERKKI SÄILYY RAVITSEMUSMERKKINÄ SUOMESSA (27.2.09)
Suomessa ei nähdä tarvetta siirtyä käyttämään ruotsalaista Avaimenreikämerkkiä, joka kertoo elintarvikkeen suositellusta ravitsemussisällöstä. Viranomaiset ja Sydänliitto ovat tyytyväisiä olemassa olevaan Sydänmerkkiin. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.

POHJOISMAINEN TERVEELLISEN RUUAN MERKKI KÄYTTÖÖN TÄNÄ VUONNA
Ruotsin, Norjan ja Tanskan viranomaiset ottavat tämän vuoden aikana käyttöön yhteisen ravitsemusmerkinnän Avaimenreikämerkin. Sillä halutaan helpottaa terveellisten elintarvikkeiden valintaa ja elintarvikekauppaa yli rajojen. Suomessa viranomaiset pohtivat Avaimenreikämerkin myöntämisperusteiden sisällyttämistä Sydänmerkkiin. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.

ALKUPERÄMERKIT AUTTAVAT KANNATTAMAAN SUOMALAISTA TYÖTÄ
Avainlippu, Sirkkalehtilippu ja Hyvää Suomesta -joutsenlippu tunnetaan erittäin laajasti, ja suurin osa kuluttajista sanoo ostavansa alkuperältään suomalaisia tuotteita. Alkuperämerkit kohdataan arjessa tuotteissa, pakkauksissa ja mainonnassa. Valtaosa kuluttajista näkee merkit vähintään viikoittain ja lähes puolet kuluttajista päivittäin. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.

PÄIVÄYSMERKINTÖJEN YMMÄRTÄMISESSÄ SUOMALAISILLA ON PUUTTEITA
Suomalaisista enemmistö eli 64 prosenttia uskoo virheellisesti, että elintarviketta voi syödä "viimeinen käyttöpäivä" -päiväyksen jälkeen. Lisäksi 14 prosenttia arvioi, että tällaista elintarviketta saa edelleen myydä. Etenkin päiväysmerkintöjen ero on edelleen epäselvä useille suomalaisille, harmittelee elintarviketurvallisuusvirasto Eviran ylitarkastaja Annika Nurttila. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.

TUOREET KASVOT 2009 - PAKKAUSMERKINNÄT VALOKEILASSA-KAMPANJA AVATTIIN.
Pakkausmerkintöjen ymmärtämisessä on puutteita. Suomalaisista enemmistö eli 64 % on sitä mieltä, että elintarviketta voi syödä ”viimeinen käyttöpäivä” -päiväyksen jälkeen ja 14 % arvioi, että tällaista elintarviketta saa edelleen myydä. Näin ei kuitenkaan ole. Lue lisää Laatunen 1/2009 artikkelista ja lue lisää Eviran sivuilta.

Maa- ja metsätalousministeriö tiedottaa: ELINTARVIKKEEN ALKUPERÄ NÄKYY YHÄ  PAKKAUSMERKINNÖISSÄ.
Lue lisää MMM-tiedotteesta.


Artikkeligalleria Suomalaisia marjoja

Ajankohtaista pakkausalalla 2008 = > Tutustu.

Tutustu myös muihin pakkausalan uutisaiheisiin = > Siirry.


Lähteet ja linkit:

Laatunen 1/2009
Pakkaus 3/2008
www.ruokatieto.fi


   Tulosta tämä sivu