Ajankohtaista pakkausalalla 2008
KOMISSIO HALUAA TUONTIRUUALLE EI EU -MERKINNÄN
EU-virkamiehet ajavat hanketta lisätä unionin alueelta peräisin oleviin tuotteisiin EU-logo tai pakollinen Made in EU -merkintä. Unionin ulkopuolelta tuotuihin tuotteisiin pitäisi puolestaan lisätä Ei EU -merkintä. Jäsenmaat suhtautuvat tämänkaltaisiin merkintöihin torjuvasti. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
HYVÄÄ SUOMESTA - JOUTSENLIPPU TÄYTTÄÄ 15 VUOTTA
Joulukuussa 1993 julkistettu Hyvää Suomesta -joutsenlippu täytti maanantaina 15 vuotta. Joutsenlipulla on vakiintunut asema suomalaisten mielissä, käy ilmi TNS Gallup Oy:llä teetetystä tutkimuksesta. Kuluttajat pitävät turvallisuutta, luotettavuutta ja laadukkuutta sekä alkuperän helppoa jäljitettävyyttä hyvin joutsenlippuun sopivina ominaisuuksina.Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
ELINTARVIKKEIDEN RAVINTOMERKINNÄT OVAT TIEDOSSA VAIKKA EIVÄT KÄYTÖSSÄ
Eurooppalaiset kuluttajat tuntevat ja ymmärtävät varsin hyvin elintarvikkeiden ravintosisältöä koskevat merkinnät pakkauksissa. Myös ravitsemussuositukset ovat hallussa. Vaikka taulukoiden lukutaito hallitaan, vain 18 prosenttia kuluttajista säännöllisesti katsoo ravintotietoja elintarvikepakkauksista. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
MINISTERI ANTTILA: ELINTARVIKEPAKKAUKSIIN LISÄÄ TIETOA RUUAN LAATUTUOTANNOSTA
Elintarvikesektorille on päätetty perustaa pysyvä neuvottelukunta etsimään keinoja saada markkinoilta lisäarvoa Suomessa tuotetulle ruualle. Elintarvikealalla tarvitaan maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttilan mielestä huomattavasti lisää tuotteistamista. Samalla pakkauksissa olisi tuotava selkeästi esiin ruuan tuotantotapoja ja tuotannon laatusertifiointeja. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
KULUTTAJAMERKIT NOUSIVAT ARVOSTETUIMPIEN BRÄNDIEN JOUKKOON
Kuluttajamerkit ovat nousseet Suomen arvostetuimpien brändien johtokymmenikköön. Markkinointi&Mainonta -lehden vuosittain Taloustutkimukselta tilaaman tutkimuksen mukaan alkuperämerkki Hyvää Suomesta - joutsenlippu on nyt sijalla 8 ja pohjoismainen ympäristömerkki Joutsenmerkki on sijalla 7 Suomen arvostetuimpien brändien listauksessa. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
TEKES KAIPAA ELINTARVIKEYRITYKSIÄ PAKKAUSSUUNNITTELUUN
Tekesin Futupack-ohjelmassa suunnitellaan ekologista pakkausta, miellyttäviä pakkauskokemuksia ja pakkauksen hyödyntämistä brändin luomisessa.Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
PAKKAUSMERKINNÄT KIINNOSTAVAT KULUTTAJIA EUROOPASSA
Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
ILMASTOMERKILLE TILAUSTA SUOMESSA
SYKEn selvitys vaatii Suomelta aktiivisuutta ilmastomerkin aikaansaamiseksi. Elintarviketeollisuus voisi miettiä esimerkiksi huoneenlämmössä säilyviä tuotteita, jotta kylmäsäilytykseen kuluvaa energiaa saataisiin säästettyä.
Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
HELPPO AVATA- MERKKI OHJAA RUOKAOSTOKSIA
Heikentynyt käsivoima ja jäykkyys vaikuttavat noin 1,5 miljoonan suomalaisen ruokaostoksiin, koska liian hankaliksi todetut pakkaukset on jätettävä hyllyyn. Nyt Suomen Reumaliitto on ottanut käyttöön Helppo avata-merkin, josta kuluttaja tunnistaa pakkauksen helposti avattavaksi. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
RAVINTORAISIO VETÄÄ MYYNNISTÄ ELOVENA-KAURAHIUTALEITA PAKKAUSVIRHEEN TAKIA
Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
VIIMEINEN KÄYTTÖPÄIVÄ JA PARASTA ENNEN -MERKINTÄ OVAT ERI ASIOITA
Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
ETIKETTI VARMISTAA KIERRÄTYSMUOVIPULLON KIERRÄTYSKELPOISUUDEN
Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
KULUTTAJAT SUHTAUTUVAT MYÖNTEISESTI ELINTARVIKKEIDEN TERVEYSVÄITTEISIIN
Pohjoismaiset kuluttajat reagoivat myönteisesti tuttuihin terveysväitteisiin, mutta lukevat niitä kriittisesti, kävi ilmi VTT:n koordinoimassa pohjoismaisessa ACCLAIM-tutkimushankkeessa. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
BIOAKTIIVINEN PAPERI PAKKAUSKÄYTTÖÖN VIIDEN VUODEN KULUESSA
Lue lisää Ruokatiedon sivuilta
RAISIO LAAJENTAA TUOTTEIDENSA HIILIDIOKSIDIPÄÄSTÖMERKINTÖJÄ VIELÄ TÄNÄ VUONNA
Elovena-kaurapuuron hiilidioksidipäästöstä uranuurtajana kertonut Raisio tuo vielä tänä vuonna markkinoille muitakin viljatuotteita, joissa kerrotaan tuotteen hiilijalanjälki. Lisäksi yhtiö tarjoaa luomaansa mittaristoa muidenkin yritysten käyttöön. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
PAKKAUSTEKNOLOGIALLA VARKAUKSIA VASTAAN
Isossa-Britanniassa on esitelty jäljitin, joka voidaan leipoa elintarvikepakkauksen sisään esimerkiksi vakuumipakkausta valmistettaessa. Jäljitin palvelee taistossa myymälävarkauksia vastaan reagoimalla varashälyttimeen, mikäli sitä ei ole kytketty pois päältä kassalla. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
PILTTI JA ISOVER KÄYNNISTÄVÄT LASINKIERRÄTYSKAMPANJAN
Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
TURVALLINEN ELINTARVIKEPAKKAUS
Lue lisää aiheesta Pakkaus 3/2008- lehden pääkirjoituksessa.
KULUTTAJAT HAKEVAT VERKOSTA TARKEMPIA TUOTETIETOJA
Kuluttajat ovat entistä kiinnostuneempia ruuan alkuperästä ja tuotantotavoista. Kun pakkausten antama tieto loppuu kesken, haetaan lisävalaistusta verkosta. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta.
PAKKAUKSEN KIERRÄTYS LUO MAHDOLLISUUKSIA
Ympäristöasiat ovat nousseet pakkausalalla yhä tärkeämmiksi kuluttajien lisääntyneen kiinnostuksen ansiosta, mutta myös koska ympäristötietoisuus tuottaa säästöjä tuotannossa. Lue lisää Ruokatiedon sivuilta
NORJA VALMISTELEE ALKUPERÄ- JA LAATUMERKKIÄ
Lue lisää Ruokatiedon sivuilta
PAKKAUKSELLA MARKKINAHÄIRIÖITÄ
Lue lisää Ruokatiedon sivuilta
Lähteet ja linkit:
www.ruokatieto.fi |